Musicalstemning og bonushumør – Prøv Phantom of the Opera og få bonus!

2 beste casinoer 2020:
  • CASINO-X
    CASINO-X

    Enorme bonuser og jackpotter!

  • JOY CASINO
    JOY CASINO

    2 plass i rangeringen!

Phantom of the Musical? Her er 6 forskelle på opera og musicals

Der er både musik og skuespil på scenen – så hvad er forskellen? Få styr på musicals og opera her.

Engang blev den konservative Brian Mikkelsen grundigt til grin i teatermiljøet.

Han var kulturminister og kom for skade at sige, at «The Phantom of the Opera» var hans yndlingsopera.

Det er, efter de flestes overbevisning, en rendyrket musical. Men forestillingen foregår faktisk på et

To operaer forvandlet til musicals

Musicalen «Miss Saigon» (1989) beskriver en nærmest umulig romance mellem en vietnamesisk prostitueret og en amerikansk marinesoldat i Vietnamkrigen.

Men musicalen er faktisk en moderniseret udgave af Puccinis opera «Madame Butterfly», der foregår i Japan i 1800-tallet.

«Rent» (1996) er på samme vis en genskrivning af Puccinis opera «La Bohème». Bohemernes tuberkulose er i «Rent» opdateret til livet i skyggen af aids.

2 beste casinoer 2020:
  • CASINO-X
    CASINO-X

    Enorme bonuser og jackpotter!

  • JOY CASINO
    JOY CASINO

    2 plass i rangeringen!

Kilde: Musicalguide. Alt om 60 udenlandske og danske musicals, Michael Eigtved.

Selvom nogle af melodierne i stykket er inspireret af populærmusik, så har komponisten lånt fra operakomponister som Meyerbeer til Mozart.

Endelig, så er der også kun få replikker i forestillingen, så man kan reelt godt kalde det en moderne populæropera. Det gør musical-eksperten Michael Eigtved for eksempel i sin bog «Musicalguide. Alt om 60 store udenlandske og danske musicals».

Så hvad er forskellen egentlig på teater og opera? Vi har prøvet at ridse grænsen op, så du kan føle dig mere sikker i din sag, når tæppet går fra, spotten bliver tændt, og der står et menneske på scene og synger og spiller skuespil.

1. Mikrofon eller mellemgulv?

De to genrer har gennem tiden haft en del krydsninger: Operasangere er blevet hyret ind til svære sange i musicals, og nyskrevne operaer kan også have populærkulturelle træk.

Hvis du er i tvivl, om du er endt i Det Kongelige Teater eller på Det Ny Teater, så se, om de optrædende har mikrofon på eller ej. Som musicalsanger bærer man i dag for det meste mikrofon, så ens stemme bliver forstærket.

– Det gør du ikke som operasanger. Så det er nogle helt andre sangteknikker der er i brug. Hvis ikke din dagsform er god som operasanger, er du på den, for der er ingen mikrofon til at hjælpe din stemme på vej, fortæller P2-værten Stine Rosengren.

Hun er uddannet klassisk sanger fra Det Kongelige Danske Musikkonservatorium og er freelance-operasanger, når hun ikke er vært på blandt andet radioprogrammet The Sound of Musical.

2. Små skridt eller fuld koreografi?

– Musicalsangere skal både skal kunne danse, spille skuespil og synge. I opera har det ikke altid været alle tre, der skulle i spil. Hvis stemmen var der, så var det nok. Men med tiden er publikum – med rette – blevet mere krævende og vil som minimum både have sang og spil på scenen, siger Stine Rosengren.

– Dansen forventer de færreste, at du som operasanger disker op med. For når du ikke har mikrofon på, så er det også en ubarmhjertig affære at skulle danse og synge henover et 70 mands orkester.

Desuden er de musicalperformere, der bliver uddannet i dag, utrolig seje til at mestre alle tre kategorier, forklarer hun.

3. Replikker eller sang?

Den klassiske Broadway-musical er kendetegnet ved at være en slags realistisk drama, med indlagte sange, som er skrevet til det sted, de skal klinge i forestillingen.

I operaen bliver alt derimod sunget.

– Det er igen forskellige måder at bruge stemmen på. Vekslen mellem sang og tale er hård – men det er også hårdt at synge fuldt ud i de store arier i en opera og så synge med en lidt anden teknik, når du synger de hurtige tekster – kaldet recitativer – der er operaens svar på replikker – som binder sangene sammen, fortæller Stine Rosengren.

4. Ordene er vigtigere i en musical

Men genrer er til for at blive brudt. I slutningen af 60’erne sker der et skred, hvor man går fra den klassiske Broadway-musical til de store, typisk gennemkomponerede, musicals med Jesus Christ Superstar som den første, og så Les Miserables og Miss Saigon,

De nærmer sig operaens format, hvor der ikke er noget, der er talt, fortæller Michael Eigtved, der er lektor i teater- og performancestudier på Københavns Universitet.

Den amerikanske avis New York Times forsøger også at definere forskellen på opera og musical, og her kommer skribenten frem til, at selvom begge genrer søger at kombinere ord og musik, så er musik drivkraften i opera, mens ordene i musicals kommer i første række.

Artiklen fortsætter nedenfor

Og den pointe er ikke langt fra Michael Eigtveds: selvom sange i både musicals og opera er med til at drive handlingen frem, så kan man i operaen godt have en stor arie, der udfolder en bestemt følelse uden at forstå hvert et ord, hvorimod det i musicalen kan være svært at følge med, hvis der er information i sangteksten, som man mangler.

Dermed ikke sagt, at musikken ikke kan være god. Musicalen «Sweeny Todd» bliver af mange set som komponisten Stephen Sondheims mest operalignende værk, hvor han kombinerer kompliceret formsprog med komiske sange.

I en af sangene planlægger barberen og hans underbo, tærtebageren Fru Lovett, hvordan han kan få afløb for sin blodtørst, mens Fru Lovetts kan skaffe ligene af vejen i sine kødtærter.Lovett: It’s priest. Have a little priest.

Todd: Is it really good?

Lovett: Sir, it’s too good, at least! Then again, they don’t commit sins of the flesh.

Phantom of the Opera

Spil med rigtige penge

Helheds indtryk

Spil Phantom of the Opera casino spil på top casinoer som: Mr. Green, Bethard og Casino 888.

Spil information
Navn Phantom of the Opera
Software Microgaming
Spil type Video slot
Betalingslinjer 243
Progressiv Ja
Hjul 5

Hvor skal du spille?

Sloty

Slots Million

Spinit

The Phantom of the Opera er en femhjulet og 243 betalingslinieautomat med Microgaming-software. Inspirationen til denne spilleautomat har været den berømte roman og præstation. De ikoniske tegn i samme historie vises i spillet og på scenen. Spillet har fantastisk design, god musik og endnu bedre spilfunktioner. Du kan spille spilleautomater på dette websted for sjov gratis eller besøge ethvert Microgaming casino for at spille med rigtige penge.

Før du går ind i teaterbænken, skal du placere din indsats. Ved at klikke på “Bet” får du et sæt møntværdier på mellem 0,30 og 15 euro. “Spin” for at sende hjulene i gang, og funktionen “Autoplay” kan bruges til at rotere spillet uden afbrydelse i så mange sammenhængende kørsler som du vil.

Spillets logo er et vildt symbol, og det kan også vises som en dobbel i basisspillet. Wild Symbol fungerer som et symbol, bortset fra scatter og symboler. Derudover giver du mulighed for at få tre eller flere vilde symboler på en aktiv betalingslinje.

“Letter Bonus” belønner dig med en midlertidig kontantydelse og op til 20 gange din indsats. Denne funktion opnås, hvis du klarer at få bogstav symbolet på den femte disk under det grundlæggende spil.

Maske billedet er scatter, og hvis du lykkes i at få Mask mindst tre, kan du få en bonusrunde, “Pick Me” -bonus, hvor du kan vælge mellem tre forskellige bonus muligheder: “The Masquerade”, “All I Want For” og “Music of natten “. Desuden kan scatter symbolet få scatter vinder multipliceret med den placeret indsats.

Music of the Night-funktionen belønner spilleren med ti gratis spins med forskellige effekter. Disse omfatter følgende typer: koefficient på op til fire gange, endda fem tilfældigt arrangerede vilde symboler, og / eller ud over op til fem gratis spil. Der kan være flere effekter i en tur.

Masquerade-funktionen er stort set en bonus på tre niveauer. Spilleren har en række masker at vælge imellem, og i første omgang får spilleren tre valg. Efter maskerne kan afsløre pengepræmier, gå til næste niveau eller foretage yderligere valg. Og jo højere niveau, desto større er kontantpriserne.

Funktionen “Alt jeg ønsker til” giver spilleren ti gratis spins, smagret med “Dancing Wilds” -funktionen. Christine og Raoul fungere som vilde symboler og danse til forskellige positioner i hver runde. “Dancing Wilds” kan belønne dig med yderligere præmier afhængigt af dansens position. Disse omfatter blandt andet tre gange, hvis danserne er i samme position. Hvis danserne mødes side om side, spinder de deres hjul som i Wild. Desuden, hvis danserne er på samme hjul, bliver et hjul Wild. Hvis danserne møder diagonalt ved siden af ​​hinanden, afspilles 2×2 Wild Box-størrelse.

The Phantom of the Opera er sansemættet flot og noget gammeldags

er ansvarshavende redaktør, anmelder og skribent på ISCENE.dk

Del artiklen

«The Phantom of the Opera er sansemættet flot og noget gammeldags»

The Phantom of the Opera er et overflødighedshorn af flotte kostumer, stemningsfulde optrin, skøn musik og sansemættet scenografi. Men tiden er løbet fra den gamle musical, og effekter som for tre årtier siden gav sus i maven og gys i kroppen, synes i dag noget bedaget og fremstår til tider ufrivilligt komisk i deres forenklede form.

Der er ikke sparet på de billedstærke udtryk, for The Phantom of the opera er et overflødighedshorn af kostumer, der funkler med deres tusinder af pallietter, varme farver og smukke stoffer. Scenografien er sansemættet med smukke stoffer og flotte stemningsskift fra ophøjet opera til gotisk kælder-uhygge med blafrende lys og dyster orgelmusik.

Og det er her, i kælderen under operaen, at den misdannede Phantomet bor og regerer. For Phantomet kræver sin plads. Loge fem skal stå klar til ham, der skal ligge et fast beløb hver måned, og da han kaster sin kærlighed på den unge solist Christine kræver han også, at hun får de bærende roller på scenen. Det får den aldrende diva til at klage og så er balladen i gang.

Det er en spinkel historie, der er for træg om at komme i gang, med sine mange udramatiske optrin, som fx oplæsning af lange breve for operaens direktion.

Sibylle Glosted er Christine med voluminøs stemmekapacitet og yndefuldt skuespil, og vi forstår Phantomets betagelse. Tomas Ambt Kofod er Phantomet med lige så betagende stemmepragt, han formår dog ikke helt at få formidlet karakterens farlighed. Hvilket kan undre igen, når man mindes Tomas Ambt Kofods fabelagtige fortolkning af dobbeltkarakteren Jekyll & Hyde (Det Ny Teater, 2020), der på et splitsekund kunne skifte fra kvinde-charmøren Dr. Jekyll til monsteret Mr. Hyde. Her er Phantomet mere en forlist sjæl, der sejler rundt nede i de dunkle kældergange.

Omkring de to hovedroller er et væld af karakterer, der alle gør det fantastisk. Det er et imponerende syn, når de står på trappen til det overdådige maskebal i stykkets opera – men dramaet går også i stå, når der ikke sker mere end dét gennem en hel sang.

Programmet lover, at ”Musicalen er sat op i nøje overensstemmelse med ur-versionen”, men ur-versionen er fra 1988 og der er immervæk sket en del med både den scenografiske og digitale udvikling inden for de sidste tre årtier. Og med al respekt for den styrtende lysekrone, så giver det ikke helt samme sus, som fx en digital rutschetur gennem Notre Dame, som vi fik lov at opleve på Fredericia Teater i Klokkeren fra Notre Dame (2020). Her fik gruen også fat i følelserne da tunge bas-lyde rystede sæderne, mens salen blev omsluttet af digitale flammer i selvsamme musical. I The Phantom of the Opera bliver det nærmest ufrivilligt komisk, når Phantomet skal virke skræmmende, og spyr fyrværkeri-ild med sin stav, suppleret af puf-puf-lyde.

Når det så er sagt, er det bare at nyde musikken og de flotte kostumer. Det er musical-historie i flotteste udtræk – ikke bare som vi husker, men helt som det var dengang i 1988.

The Phantom Of The Opera
Musik Andrew Lloyd Webber efter roman «Le Fantôme de l’Opéra» af Gaston Leroux

Fantomet:Tomas Ambt Kofod / John Martin Bengtsson
Christine Daaé: Sibylle Glosted / Isabel Schwartzbach / Cassandra Lemoine
Raoul, Grev de Chagny: Christian Lund
Monsieur Firmin: Carl Christian Rasmussen
Monsieur André: Sebastian Harris
Carlotta Giudicelli: Louise Fribo
Ubaldo Piangi: Rasmus Jupin
Madame Giry: Elisabeth Halling / Tuva Semmingsen
Meg Giry: Imogen-Lily Ash

2 beste casinoer 2020:
  • CASINO-X
    CASINO-X

    Enorme bonuser og jackpotter!

  • JOY CASINO
    JOY CASINO

    2 plass i rangeringen!

Anmeldelser av kasinoer og spilleautomater
Legg att eit svar

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: